Mycket har ändrats även när det gäller våra inköpsvanor. Nätet har ändrat otroligt mycket, på gott och ont förstås. Men det ändrar inte på att skiftet har skett, våra vanor är helt ändrade. Ta det här med att handla t. ex. Stressar du fortfarande runt efter jobbet och försöker handla till kvällsmaten? Eller veckohandlar du för bekvämlighetens skull? Det finns riktigt många som beställer matlåda på nätet och får varorna levererade till dörren. Packat och klart med recept och allt. Hur bekvämt som helst

Det är lätt att handla, helt enkelt…

Det är förstås smidigheten i detta om gör att det vunnit så stort inpass. Du surfar runt på paddan eller telefonen, klickar ett par gånger och sedan får du leveransen hem. Olika sökmotorer finns enbart för att hjälpa dig att hitta billigaste alternativet, och skulle du ångra dig är det bara att skicka paketet retur. Det är 14 dagars ångerrätt så länge det inte är personliga produkter, förstås. Då kan du inte ångra dig.

Redan på 70-talet hade man postorderkataloger, där man kunde beställa kläder p posten och få dem hemlevererade. Det tog ett tag innan paketet kom. Numera beställer vi på nätet och har det på adressen redan dagen efter. Beställer du tvättmaskinen innan lunch kan du ha tur och få den installerad samma eftermiddag.

Det betyder förstås att butikerna sparat bort lokalerna. Många affärer finns bara på nätet. De har ett lager som hanterar varorna, och en digital kundtjänst du kan skriva till om något gått på tok. Kunderna finns över hela världen och lagret kan finnas stort sett var som helst, bara det går att snabbt få iväg varorna därifrån. Leveranstiden har blivit en konkurrensparameter. https://satana.se/ är en nätbutik där du kan köpa alla möjliga olika prylar. Du kan nästan använda en hel förmiddag på att titta igenom sortimentet på hemsidan.